KristianSheikkiLaakso Suoraa puhetta, ilman turhaa kumartelua.

Pettymys mopoauto uudistukseen

Jotenkin taas tuli mieleen, että eikö liikenteen ammattilaisia taaskaan kuunnella.

Nopeuden rajoittaminen 45km/h aiheutaa harmaita hiuksia ammattikuljettajille. Olisi turvallisempaa kun ns. kevyt autot olisi saanut kulkea 60km/h ja sen ylittävillä teillö ko. autoille olisi vaadittu väistämis velvollisuus. Tuo 45km/h on perinne mopon rakenteellisesta nopeudesta. Nyt sitten jatkuu se 

Toinen asia on, ettei auto saa olla kymentävuotta vanhempi. Kun tuo vapautus olisi ollut Ruotsin mukainen, olisi se tehnyt auton rakentelun ympärille liiketoimintaa, kuin myös järkevää harrastuus toimintaa, juuri sille nuorisolle jolla on ollut kautta aikain suurimman syrjäytymis ja muut ongelmat. 

 

En ymmärrä taas millään miten tämäkin hyvä uudistus jää tälläiseksi torsoksi?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Juha Hämäläinen

Virkamiehet ovat täydellisiä pölvästejä rajoituksineen.

Ainut turvallinen nelipyöräinen on normaali auto. Sen voi antaa 15v ikäiselle huimeita käyttämättömälle huoletta, kun sen huippunopeus ei ylitä 80km/h. Turvalliseen ajoon liittyy mahdollisuus ajaa muun liikenteen tahtiin.

45km/h ajoneuvon rajoitukselle ei ole mitään perustetta.

Muutoksen voi laittaa voimaan ensi maanantaista. Ei tämä sen monimutkaisempaa ole.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Niin voisi, mutta silloin jäis monta kahvia ja kampa wiineriä syömättä. :)

Juha Hämäläinen

Joo voisi tulla virkamiehille suorituspaineita. No jarrutteluun vaikuttaa myös tämä pakkosidoksemme EUn tieliikennemääräyksiin. Se sidos on sairas ilmiö. Meidän on ylläpidettävä kaksinkertaista lainsäädäntöä ja lakien valmistelua. Eihän siinä ole mitään järkeä.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Amerikoissa 16-vuotiaat ovat ajaneet autolla vuosikymmeniä. Ovatko täkälaiset nuoret jotenkin fyysisesti tai henkisesti heikompia? Ei tietääkseni. Ajoneuvon huippunopeuden rajoittaminen 80 km/h teknisesti on se oikea ratkaisu ja ajokortti 16-vuotiaana. Sitten 18-vuotiaana rajoitukset pois, jos ei ole töppäillyt.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Tuokin parempi vaihtoehto kuin nyky suunnitelma. Joskus tulee mieleen, että onko päättäjät vain liian vanhoja ja uppiniskaisia??

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Liberaallisuus loppuu kun tulee eteen suomalaisten käytäntöjen uudistaminen.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Hups, ei kestä "vihapuhetta määriteltyjä rajoitteita", joten poistan kommenttini. Sori, mut väärä oli mielipide.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Nopeusrajoitus 45 km/h autolle täytyy olla kotoisin jostain vihertyneistä aivoista. Jos olisi edes 50 km/h, niin ajoneuvo ei olisi kaupungeissa tientukkeena. Blogistin ehdottama 60 km/h on toki vielä parempi.

Liikenneturvallisuus nimittäin kärsii turhista ohituksistakin.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Jatkaa hallituksen huonojen päätösten linjaa. Toki suomalaisessa autoilussa on aina ollut perinne, että kaikenlaisten helpotusten kostoksi pitää joko rahastaa lisää tai ainakin rajoittaa ajonopeuksia. Vain sillä tavalla hallintoalamainen pysyy nöyränä.

Onhan se hupaisaa, että sama auto voi saada nopeusrajoituksen 80, 100 tai 120 km/h riippuen siitä mihin ajoneuvoluokkaan se rekisteröidään. Isommalla autoverolla on turvallisempaa ajaa kovempaa.

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Mopoautoissa on kaksi suurta riskitekijää. Ensimmäinen on niiden onneton paino ja rakenne. Ne jäävät lähes aina toiseksi osuessaan johonkin toiseen nelipyöräiseen. Niiden antama suoja kolaritilanteessa on todellä mitätön. Henkilöautossa tai henkilöautomallisessa "mopoautossa" on enemmän massaa ja enemmän runkoa/koria joka ottaa iskun vastaan.

Toinen riskitekijä on niiden onneton nopeus muun liikenteen seassa. 100 km/h nopeusalueella mopoauton perä tulee yllättävän nopeasti vastaam normaalinopeutta ajaville, ylinopeuksista puhumattakaan. Vaikka mopoautoissa on varoituskolmio niin pimeässä ja tilanteessa jossa tulee joka vastaan kirkkain valoin voi hidas mopoauto yllättää hitaudellaan takana ajavan. Ohituskieltokohdassa 45km/h kulkeva mopoauto on omiaan aiheuttamaan jonoja ja ruuhkautumista mikä aiheuttaa hätäisemmissä kuljettajissa lainvastaisia ohituksia.

Itse näkisin vaikka 89km/h rajoitetun "mopoauton" parhaimpana vaihtoehtona ja turvallisimpana kaikille tienkäyttäjille. 45km/h kulkevaa mopoautoa parempi vaihtoehto nuorille olisi käytetty traktori jolla pääsee lähes samaa nopeutta ja hankintahintakin on uutta mopoautoa halvempi. Puhumattakaan sen hyötykäyttöarvosta monessa muussa arkiaskareessa tai konetyössä.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

45 km/h nopeusrajotuksen pysyminen ei todellakaan johdu muusta kuin konservatiivisista asenteista, se on oikeasti vaarallisempaa ajaa liian hiljaa. 60 km/h on se nopeus, jolla liikkuu muun liikenteen mukana, eikä ole tukkeena aiheuttamassa turhia ohituksia.

Muistan aikanaan miten iso ero oli kun mopon jälkeen sai kevytmoottoripyörän. Enää ei rekat sun muut ohitellet ja aiheuttaneet vaarallisia ilmavirtauksia. Mopoautolla ilmavirtaukset eivät ole samalla tavalla vaarallisia, mutta hidaste liikenteessä on aina riskitekijä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset