KristianSheikkiLaakso Suoraa puhetta, ilman turhaa kumartelua.

Vinjettimaksu

Viikolla tuli mieleinen uutinen siitä, että ulkomaalaisille rekoille tulisi ns. vinjettimaksu. No tavallaanhan se tulee myös suomalaisille, mutta dieselveron alennuksella sitä pitäisi kompensoida. Tosin tuo veronalennus ja sen tulo kyllä vielä jännittää. Jotenkin mä pelkään, ettei sitä veroalea syystä tai toisesta sitten tulekaan.

 

Mutta itse asiaan. Tätä vinjettimaksua on suunniteltu jo 20 vuotta. Tästä maksusta on oltu yhteydessä useampaan liikenneministeriin, niin Vehviläiseen, Kyllöseen kuin muihinkin. Itsekin olen käynyt ammattiautoilijoiden kanssa juttelemassa kansanedustajien kanssa. Mutta mitään ei juurikaan ole tapahtunut, muita kuin lupauksia.

 

Toivottavasti se jo vihdoin tapahtuu. Tosin en kyllä usko ennen kuin näen, koska nämä mielenkiinnot asiaan on ollut aina vain vaalien alla. Pahaa pelkään, että nyt käy samat.

 

Mutta sitä minä en tajua, miten näin helppo asia on näin vaikea. Tässä kun ei ole edes Eu esteenä, kun samanlainen käytäntö on hyvinkin yleinen Euroopassa. Tälläisen asian laiminlyönti kertoo mielestäni vain siitä, ettei kuljetusala ja siellä olevien työntekijöiden arvostus ole kovinkaan korkealla. Taitaa olla enemmänkin negatiivista ajatusta tuohon “rekkaPena” porukkaan.

 

No ne Penat on kuitenkin ne, joita ilman loppuisi jopa syöminen aika nopeasti. Mutta eipähän tuolloin tulisi hiilijalanjälkeäkään.

 

Alaa on muutenkin hyljeksitty vuosikymmeniä. Kuskien pitää mittasäädösten takia asua viikot koirankopissa jossain ABC:n tai muun huoltoaseman pihalla. Paitsi että nykyinen suuntaus öljy-yhtiöilläkin on, ettei enää rekkaparkkeihin ja suihkuihin satsata. Tämä rekkaPena -porukka kun on vain usein rasite.

Tavallaanhan se sitä onkin, koska ne investoinnit pitäisi tulla ostoina takaisin. Ja ei tarvi kovin hyvä laskin olla, että tajuaa ettei se rekkaPenojen palvelu ole kannattavaa, sitä tehdään vain imagon vuoksi.

Mutta kun eu ja Suomen valtio velvoittaa ajoajoilla sun muilla elämään tuolla tien päällä, pitäisi eu:n ja valtion satsata noihin rekkaPenojen inhimillisiin olosuhteisiin.

 

Ensimmäinen askel on muuttaa mittoja niin, että Penan asumisolot paranisi. Säädöksiä pitää muuttaa niin, että auto pituus saa ylittyä nykyisistä mitoista jos se ylitys on asuintilaa. Kokonaismittojen nostot kun ei koskaan mene sen Penan hyödyksi, vaan se hyödynnetään kuormatilana.

No Bernerin uudet mitta-asetusuunnitelmat saattaa tähän tuoda jollekin Penalle iloa, mutta  ei kovin monelle.

 

Toinen tehtävä olisi levähdysalueiden kehittäminen. Esimerkiksi enemmän yhteistyössä öljy-yhtiöiden kanssa, että saataisiin sellaisia alueita joissa vuorokausilevot voisi pitää inhimillisesti.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Ensimmäinen askel on muuttaa mittoja niin, että Penan asumisolot paranisi. Säädöksiä pitää muuttaa niin, että auto pituus saa ylittyä nykyisistä mitoista jos se ylitys on asuintilaa."

Mitenkäs tämä käytännössä tehtäisiin? Itse ajoneuvoa on toki mahdollista pidentää tai korottaa, mutta kun sillä on aika selkeä yhteys olemassaolevaan tieinfraan. Aika vähissä taitavat olla ne, jotka haluavat käyttää maksimimittoja muuhun kuin lastitilan kasvattamiseen.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Tuossa kirjoituksessa tuon juuri sen ongelman esiin, että kun se pituus maksimoidaan kuormatilana, niin sen Penan tila jää edelleen pieneksi. Mutta asetusta voidaan muuttaa, niin että esim. nykyisen 25,25m tilalla saa olla esimerkiksi 26,25m kunhan se lisä metri on kuljettajan käytössä. Ja tuo lisä metri ei ole kääntyvyyden kannalta ongelma, kun nytkin teillä menee 34m pitkiä HTC yhdistelmiä poikkeusluvalla. Ja niiden yleisempi käyttöön otto on jo suunniteilla.

Ongelmaa tässä asetusmuutoksessa ei ole kuin halu. Asetus pykälä pystytään sorvaamaan kyllä oikeaksi, ettei sitä pääse kiertämään. Jollei virkamiehet sitä pysty tekemään, niin minä voin konsultoida.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

No ei tuo nyt kyllä ihan niin yksinkertaista ole, koska nykyistä infraa on suunniteltu nykyisillä mitoilla. Nuo HCT-testiluvat taas on annettu niille väleille, joihin ne mahtuvat.

Yleisempää käyttöönottoa suunnitellaan, ja jos se toteutuu niin infraa aletaan rakentaa sen mukaan. Sen jälkeen tilanne on taas vastaava, siis se että sallittu mitta käytetään mahdollisimman hyvin lastitilana.

Ei kait mikään estä tälläkään hetkellä käyttämästä osaa sallitusta mitasta "Penan" olosuhteiden parantamiseen. Jostain syystä sitä ei ole tehty.

Käyttäjän KristianSheikkiLaakso kuva
Kristian Sheikki Laakso

Hyttiin metri lisää, ei tarvitse mitään infran muutoksia. Ja kyllähän sitä tilaa voisi antaa vaikka 7 metriä, mutta globaalikilpailu vaan vaatii kuljetusliikkeitä hyödyntämään kaiken tilan.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

RekkaPenat ovat oikein hyödyllinen ammatti, mutta kieltämättä palkkaus heillä(kin) on aliarvostettua työn vaativuuteen nähden.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset