KristianSheikkiLaakso Suoraa puhetta, ilman turhaa kumartelua.

Autourheilu on henkisesti Suomen kansallisurheilulaji

Virallisestihan se on pesäpallo. Tosin en tunne historiaa niin hyvin, että tietäisin mistä se johtuu. Tuskin ainakaan siitä, että Pohjanmaalla olisi aikoinaan mätkitty toisia niin julmetusti seipäällä. Pesäpallo kun taitaa kuitenkin olla Tahko Pihkalan versio Baseballista.

 

Tavallaan olisi voinut luulla, että kansallisurheilulaji olisi ollut hiihto. Hiihto on aikoinaan ollut se, josta on tullut ns. maailman tähtiä ja se on koskettanut suurinta osaa suomen asukkaista. No hiihtohan ei ole suomalainen keksintö, mutta ei tavallaan pesäpallokaan. Hiihdolla kulta- ajat oli kuitenkin pitkiä. Äitee Rantasen ajoista alkaen ja matkalla kaikkien mieliin jäi Mietaan Jussi pitkine partoineen. Jopa niin pitkä, et taisi Wassbergille olympiakullan hävitä sen takia. Hiihdon maailman näkyvyyden kulta-aika loppui viimeistään niihin aikoihin kun Lahden MM kisoissa oli hemohessit puheenaiheena.

 

Ja ainahan pitää muistaa myös yleisurheilu ja Vireenin Lassen kaatuminen. Ja monet olympiamitalit Paavo Nurmesta lähtien.

 

Mutta jo aikaa ennen ja jälkeen hemohessiä ja kaatumisia, on suomalainen moottoriurheilu niittänyt mainetta maailman kartoilla.

 

Jarno Saarinen, Tepi Länsivuori ja muut ratamoottoripyörissä.

Sen lisäksi on maailmanmestaruuksia tullut kassikaupalla eri luokissa. Endurossa Salmisella jopa huikeat 13 mestaruutta.

 

Rallissa maailmanmestaruuksia on tullut roppakaupalla ja nelinkertaisia mestareita kaksin  kappalein. Tommi Mäkinen jopa tavallaan viisinkertainen, kun toi juuri tallipäällikkönä Toyotalle merkkimestaruuden.

Juha, Tommi, Markku, Ari, Hannu, Marcus, Timo ja lisäksi liuta muita, jotka eivät maaílmanmestaruutta ole saavuttaneet. Tämä joukko on rallin osalta tuonut Suomea tunnetuksi. Ja paljon.

 

Puhumattakaan kiihdytysurheilusta. Euroopan mestaruuksia, maailmanennätyksiä jne.

 

Jos joku ei maailmalla tiedä suomea muiden moottoriurheilijoiden kautta, niin formuloiden kautta ainakin.

JJ. Lehto, Mika Salo, Heikki Kovalainen ja Keke Rosberg kertoo jo aika monelle jotain. Bottas ehkä hitusen enemmän. Häkkinen on jo legenda.

 

Mutta Kimi Räikkönen onkin sitten kautta historian tunnetuin Suomalainen.

 

Kimi tekee sellaista pr -työtä Suomelle koko ajan, ettei mikään markkinointiorganisaatio rajattomilla budjeteillakaan saisi samaa aikaan.

 

Mikä takapajula maailman silmin Suomi ilman moottoriurheilua olisikaan?

 

Mietippä sitä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Kimillä ja Suomella ei ole juuri mitään yhteistä. Moottoriurheiluleikki joutaisi kieltää. Höpö, höpö touhua...

Harri Mulari

Bottas tullee olemaan viimeinen F1-sarjaan noussut suomalainen. Pelkkien näyttöjen antaminen on nykyään niin kallista. Bottas oli riittävän lahjakas ja taustat olivat kunnossa Wihurin kautta. Aarnio-Wihurin potkaistessa luultavasti lähivuosina tyhjää Suomesta ei rahoitusta löydy. Tällä Kaudella Aarnio-Wihurin tuella GP3-sarjassa kurvailleet Simo Laaksonen ja Niko Kari ovat alemman keskikastin kilpa-ajajia ilman mahdollisuuksia pääluokkaan.

Rallit, endurot, kiihdytysajot sun muut ovat marginaalista puuhastelua. Toki kaikki kunnia Tommi Mäkisen Puuppolassa ja Virossa pyörittämälle Toyotan tiimille. Moottoripyörien puolella kaikki kunnia Jarno Saariselle, mutta se oli 70-luvulla. Tänä vuonna piti ajaa oikein Suomen osakilpailu MotoGP:ssä, mutta valtionavulla pumpattu Kymiring tuskin koskaan saa edes fasiliteetteja rakennettua. 2020 pitäisi ajaa mutta vetovoima ilman suomalaisia kuskeja olematon. Mika Kallio on liian vanha ja lopulta tuntematon ja tuskin ensi kaudella MotoE-sarjaa ajava Niki Tuuli nousee edes samalle tasolle.

Yksittäisistä moottoriurheilijoista tällä vuosikymmenellä nostaisin esiin Toni Vilanderin. Luokkavoitto klassisessa Le Mansissa ja samoin luokkamestaruus WEC-sarjassa. Suomessa kaveri tunnetaan silti paljon paremmin Kimin kaverina ja F1-lähetysten kommentaattorina.

Suomen kansalaisurheilu on katsojamäärillä jääkiekko. Jostain syystä MM-turnaukseksi kutsutun Skoda Cupin katsojaluvut ovat vuodesta toiseen hämmästyttävän suuret. Kai se on se menestyksen mahdollisuus. Kun mahdollisia mestareita on vain se 6-7 niin menestyksenjanoiset suomalaiset tykkäävät.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset